Koolmonoxide in woning Melis Stokelaan

Hoogezand – In de nacht van maandag op dinsdag moest de brandweer van Hoogezand uitrukken naar de Melis Stokelaan in Hoogezand voor een meetverzoek. In de woning was een koolmonoxidemelder afgegaan, de brandweer heeft bij aankomst metingen gedaan waaruit bleek dat er daadwerkelijk koolmonoxide in de woning aanwezig was. De brandweer heeft de ramen van de flatwoning geopend zodat het CO de woning kon verlaten. De oorzaak van de koolmonoxide is waarschijnlijk de kachel van de woning, de woningbouwstichting moet het probleem gaan oplossen. Drie kwartier na aankomst was de woning weer koolmonoxide vrij en kon de brandweer terugkeren naar de kazerne.

Koolmonoxide (CO) is een levensgevaarlijk gas dat ontstaat bij onvolledige verbranding van bijvoorbeeld aardgas. Koolmonoxide (CO) is een reukloos gas dat de plaats van zuurstof in het bloed inneemt. Je merkt er bijna niets van, maar wees alert op de symptomen: hoofdpijn, misselijkheid, overgeven, verwarring, duizeligheid, een versnelde hartslag en vermoeidheid. Daarna volgen bewusteloosheid en uiteindelijk de dood. Koolmonoxide leidt in Nederland naar schatting jaarlijks tot circa tien doden en honderden gewonden. De Onderzoeksraad van de Veiligheid vermoedt dat deze aantallen drie tot vijf keer zo hoog liggen doordat de symptomen van koolmonoxidevergiftiging vaak niet herkend worden.